نقطه ویرگول;

هر از گاهی از هر چیزی

هر از گاهی از هر چیزی

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۸۹ ثبت شده است

خیلی وقت‌ها برای ما پیش می‌آید که بخواهیم اطلاعات یک فرم مربوط به یک model را در view مربوط به model دیگری اعتبار‌سنجی کنیم . به‌طور مثال در حال نمایش یک مطلب ( Post model ) می‌خواهیم فرم ارسال نظر برای مطلب را قرار دهیم و روی این فرم عملیات اعتبار‌سنجی انجام دهیم .
در این حالت view مربوط به Post است ولی فرمی که قرار است ارسال شود به مدل Comment ارسال می‌شود !
اگر فرم را به صورت زیر بنویسیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۸۹ ، ۱۵:۲۷
مرتضی فتحی
نهان سازی (Caching) در PHP
در این بخش،من به شما نشان خواهم داد چگونه اسکریپت های خود را با استفاده از نهانسازی که در زیر یک اسکریپت نمونه آورده شده است مقاوم سازی کنید.هدف این است که در همه حال سرعت درخواست فایلها که توسط کاربران داده میشود را بالا ببریم.تولید محتویات در همه زمان ها فقط یک کار بیهوده است،مخصوصا در داده های استاتیکی همانند سی اس اس هایمان.
برای نهانسازی ما نیاز داریم تا سه چیز
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۸۹ ، ۱۵:۰۶
مرتضی فتحی
دنیا در سال های اخیر شاهد تحولات بسیاری در حوزه کامپیوتر و اطلاعات بوده، جامعه متن باز در این مدت پیشرفت قابل توجهی داشته و درصد قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده. عصر اطلاعات کم کم جای خود رو به عصر مجازی سازی می دهد و بنیاد های بسیاری در تلاش هستند که بازار این عرصه نو ظهور را در اختیار بگیرن. افزایش کیفیت محصولات ملزم به همکاری با افراد مختلف در سراسر دنیا می باشد و این یعنی گسترش فرهنگ متن باز.
در این سری به جنبه هایی از جامعه متن باز و نکاتی پیرامون توسعه وب می پردازیم.
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۸۹ ، ۰۰:۴۰
مرتضی فتحی
خب اینم بخش دوم این مقاله به درد بخور که امروز تونستم آماده کنم.بسیاری از ما هنگام کد نویسی از فضاهای خالی بسیاری استفاده میکنیم.یه مژده بهتون بدم که فضای خالی در پی اچ پی عملا نمی تواند به مرورگر ارسال  شود،با این حال اونو HTML میکند.مرورگرهای وب تمایل دارند تنها یک فاصله را نمایش دهند و مهم نیست چه مقدار در کد خود از فاصله استفاده کنید.این بدان معنی ست
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۸۹ ، ۲۳:۱۶
مرتضی فتحی
با سلام و درود فراوان.
wine نرم افزاری برای اجرای برنامه های ویندوز در لینوکس است که تقریبن بیشتر برنامه ها را اجرا می کند(مگر برنامه هایی که نیاز به دات نت فریم ورک داشته باشند مثل اتوکد). و خوب اصولن همه ی برنامه ها بدون مشکل اجرا نمی شن. برای نمونه وقتی می خواید از فتوشاپ استفاده کنید پنجره های ابزار و لایه ها هر کدوم یه پنجره ی جدا هستن که خوب یه کم اذیت می کنه و در هنگام اجرای بعضی از دستورات کرش می کنه.
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۸۹ ، ۱۶:۰۷
مرتضی فتحی
درود
در کیک پی اچ پی این امکان هست که به راحتی از تاریخ فارسی استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید اینه که تاریخ رو به صورت timestamp توی دیتابیس ذخیره کنید و هر وقت خواستید فراخوانی کنید. برای این کار شما به توابع تاریخ فارسی (jdate و pdate ) احتیاج دارید. برای دانلود فایل pdate می تونید به IRANPHP.ORG مراجعه کنید. و حالا ادامه ی کار :
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۸۹ ، ۱۳:۱۳
مرتضی فتحی
اگر شما به عنوان یه طراح و توسعه دهنده ی وب کار می کنید حتما باید نسبت به مرورگها اطلاعاتی داشته باشید.اگر شما دوست دارید با مرورگر دلخواهتون کار کنید و یا روی یه مرورگر متمرکز بشید خودتون رو در جهنمی از اشتباهات خواهید دید :)
اگه شما دوست دارید با فایرفاکس کار کنید،پس کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنن چه؟
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۸۹ ، ۲۲:۰۱
مرتضی فتحی
احراز هویت برای (Authentication) سایت های داینامیک از ملزومات محسوب می شه. در تمامی سایت ها برای ورود به بخش مدیریت باید از مدیر احراز هویت بشه و هر کسی اجازه ی ورود به بخش مدیریت رو نداشته باشه. در این مطلب شما تا حدودی با ساختار کیک آشنا شدید. cakephp ابزار بسیار مناسبی برای توسعه ی سایت های داینامیک محسوب می شه. و در این زمینه ابزار فوق العاده ای داره که به راحتی می تونید از کاربران احراز هویت کنید.
۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۸۹ ، ۱۴:۱۲
مرتضی فتحی

اینم مرجع سریع دستورات برخی زبان های برنامه نویسی مهم، برنامه نویسی تحت وب و دسکتاپ،به نظرم نه تنها برای اونایی که تازه دارن یه زبان برنامه نویسی رو یاد میگیرن لازم و مهمه برا اونایی که حرفه ای هستن هم ضروریه.همه ی کارت ها به صورت پی دی اف و در حجم بسیار کم و کلیوبایتی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۸۹ ، ۱۲:۳۴
مرتضی فتحی
با سلام دوباره خدمت دوستان
امروز با یک مطلب آموزشی و بسیار مفید و کارآمد در خدمتتون هستم،هر چند این آموزش رو دوست عزیزم محمد جان قبلا با یک پست دیگر به نوعی توضیح دادن ولی من در این پست به صورت مفصلتر توضیح خواهم داد.
SST  چیست؟
یکی از دوستام دیروز می خواست وبلاگش رو به یک هاست مجانی انتقال بده،ولی با چندین مشکل مواجه بود یکی از اونا پهنای باندش بود که باید زمان زیادی رو برای انتقال دستی صرف میکرد.
۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۸۹ ، ۲۳:۰۹
مرتضی فتحی