نقطه ویرگول;

هر از گاهی از هر چیزی

هر از گاهی از هر چیزی

شی گرایی(OOP)در پی اچ پی(PHP) - مقدمه

چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۰، ۱۱:۲۶ ب.ظ
شیوه برنامه نویسی شی گرا ( Object-oriented programming ) سالهاست که در ایجاد برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد و به خوبی توانسته در توسعه برنامه های بزرگ و پیچیده به شکلی موفق عمل کند. به حدی این موفقت چشم گیر است که برخی با دیدگاه افراطی شی گرایی را نوش دارویی برای توسعه نرم افزار می پندارند. تا زمان حال بیشتر زبان های برنامه نویسی خود را با شی گرایی تطبیق داده و سعی کرده اند تا با این کار توسعه دهنگان خود را از راز توسعه با شیوه شی گرایی بی نصیب نگذارند. PHP بعد از نگارش 3 به آرامی به سمت شی گرایی حرکت کرد و در نگارش 5 این حرکت را به حد مطلوبی رسیده است.

چرا شی گرایی ( OOP ) در پی اچ پی ( PHP ) :

PHP یک زبان اسکرپتی سمت سرور است که برای توسعه برنامه های کاربردی وب بسیار رویایی است. PHP سرعت بالایی در توسعه و اجرا دارد ضمن اینکه از انعطاف بسیار خوبی هم برخورداراست برای همین است که PHP در توسعه وب بی رقیب است. اما سوال اینجاست که آیا با وجود این همه برتری آیا باز هم لازم است که ما به سراغ شی گرایی برویم؟ باید بگویم بله، شی گرایی نه تنها در کدنویسی بلکه از مدیریت و مهندسی پروژه تا پشتیبانی و فروش را تحت تاثیر قرار داده است. مهندسی نرم افزار اصولی تر و مدیریت پروژه ممکن تر شده، پشتیبانی از نرم افزار هزینه هایه پایین تری دارد و در بازار محصولی برنده است که از فن آوری های برتر و نو استفاده کرده باشد به علاوه اینکه اینترنت و بستر وب روز به روز دارای ابعاد گسترده تری می شوند و هرروز نیاز های جدید را پوشش می دهند و برنامه هایی بزرگتر و پیچیده تر نیاز است. وقتی که برنامه ها از حدی پیچده تر می شوند توسعه آنها با روش های قدیمی تر دیگر امکان پذیر نیست و اینجاست که شی گرایی مانند یک ناجی توسعه نرم افزار را از مرگ نجات می دهد. برای توسعه نرم افزار های پیچیده و بزرگ شی گرایی یک امر ضروری است.

چقدر شی گرایی ( OOP ) در پی اچ پی ( PHP ) :

PHP یک زبان فوق العاده انعطاف پذیر است. برنامه ایی که با PHP توسعه داده می شود آزاد است که به هر شیوه ایی که می خواهد توسعه داده شود. در واقع یک برنامه می تواند از %0 تا %100 شی گرا باشد. این برنامه نویس است که با مهندسی تشخیص می دهد که چقدر برنامه اش شی گرا باشد.

چگونه شی گرایی ( OOP ) در پی اچ پی ( PHP ) :

PHP مانند سایر زبان هایی که از شی گرایی پشتیبانی می کنند از قوانین و قواعد مربوط به شی گرایی برخوردار است که این قواعد ها با سایر زبان ها شی گرا شباهت ها و تفاوت هایی دارد. همیشه بهترین منبع برای یادگیری این قواعد کتاب راهنمای PHP خواهد بود.

این مقاله :

این مقاله سعی دارد تا پیرامون موضوع شی گرایی در پی اچ پی یک مقاله سریالی و دنباله دار باشد. برای پیگیری این سریال شما لازم دارید که  با PHP و برنامه نویسی مقدماتی آن آشنا باشید اگر با PHP آشنایی ندارید می توانید به صورت هم زمان یک خودآموز در این زمینه را مطالعه کنید. با توجه به کمی و پراکندگی مطالب وب فارسی با موضوع شی گرایی در PHP امیدواریم این مقاله بتواند یک منبع مناسب برای علاقه مندان به PHP و OOP باشد.

پیوند ها :

وب سایت رسمی PHP

کتاب راهنمای ی PHP – شی گرایی 5

انجمن برنامه نویسان PHP

ویکی پدیا - برنامه نویسی شی گرا

به همت محمد امین مرادی و محمد نبی زاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۲/۲۴
مرتضی فتحی

oop

شی گرایی

پی اچ پی

php

نظرات  (۳)

به به
به سلامتی
والا ما که توی این پروژه هیچ نقشی نداریم چه برسه به همت
البته اگه همت منظورت گیر باشه آره :))
به هر حال ممنون از کار خوبت
منتظر بقیه اش هستیم
به هر حال نقشت انکار ناپذیره عزیزم ;)

مرسی

اما برای مفهوم بهتر باید از یک مثال سختر استفاده کنید

من مثال شطرنج رو دوس دارم

اینم منبع

https://jobteam.ir/ProductUser/138-php-oop

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی