نقطه ویرگول;

هر از گاهی از هر چیزی

هر از گاهی از هر چیزی

معرفی کوتاه وردپرس

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، ۰۸:۴۹ ب.ظ
هرچند وردپرس سیستم مدیریت محتوای شناخته شده ای است، اما خیلی از افراد با وردپرس آشنا نیستند (مثل خودم که جوملا رو انتخاب کردم!) خیلی از افراد هم به صورت غیرمستقیم با این سیستم مدیریت محتوا آشنا می شوند،به طور مثال افرادی که از سرویس های وبلاگ نویسی Bloghaa یا wordpress.com یا هزاران سرویس وبلاگ نویسی مبتنی بر وردپرس استفاده می کنند. برای همین در این مطلب کوتاه، معرفی اجمالی از وردپرس خواهم داشت.

وردپرس بر اساس گزارش مرکز تحقیقات سیستم های مدیریت محتوا به عنوان محبوب ترین سیستم وبلاگ نویسی و مدریت محتوای جهان در سال 2009 انتخاب شد.  ورد پرس به عنوان سیستمی انعطاف پذیر می تواند برای ساخت سایت های تجاری ، پروژه های گروهی ، دانشگاهها ،مراکز تفریحی ، و وبلاگ های شخصی یا گروهی مورد استفاده قرار گیرد.هسته ورد پرس از Php وMysql استفاده می کند و در وب سرور هایی نظیر Apache و IIS قابل اجرا است.
چرا ورد پرس را انتخاب کنیم؟
همان طور که گفته شد وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر php و mysql است که به شما اجازه می دهد مطالب خود را به راحتی توسط یک ویرایشگر تحت وب نوشته و در سایت خود منتشر کنید. از وردپرس می توانید به دو منظور استفاده کنید:
1) ابزار وبلاگ نویسی
2) سیستم مدیریت محتوا
این که شما به چه منظوری از وردپرس استفاده می کنید به نوع مطالب و هدف شما بستگی دارد. با این وجود، وردپرس به صورت گسترده به عنوان یک ابزار وبلاگ نویسی استفاده می شود.
در ادامه ی مطالب به چند ویژگی بارز وردپرس اشاره می کنیم.
نصب آسان
وردپرس به دلیل نصب در 5 دقیقه مشهور است. در حقیقت اگر شما پیش از نصب از جزئیات پایگاه داده ی خود (نام پایگاه داده، نام کاربری، رمز عبور) مطلع باشید، این زمان کمتر نیز خواهد شد.
سیستم مورد نیاز برای راه اندازی وردپرس در اغلب سرورهای جهان که از php و MySQL پشتیبانی می کنند، یافت می شود.
وردپرس تمام امکانات لازم برای ایجاد یک وب سایت پایه را همراه خود نصب می کند.
هسته ی اصلی این سیستم شامل موارد زیر است:
  • نوشته ها و برگه ها
  • رسانه
  • پیوند ها
  • دسته ها و برچسب ها
  • قوانین و شناسنامه ی کاربران
  • خروجی های RSS، Atom و OPML
  • آدرس های اینترنتی سازگار با موتورهای جستجو
  • محافظت در برابر اسپم
  • بروزرسانی خودکار
گسترش آسان
وردپرس همانند API گسترده خود، یک سیستم قالب سازی قوی دارد. هر فرد آشنا با زبان PHP می تواند ویژگی های ظاهری سایت و یا حتی نحوه ی عملکرد سیستم وردپرس را تغییر دهد و آن را منطبق با نیاز خود، طراحی نماید.
از قسمت های قابل گسترش در وردپرس می توان به پوسته ها، ابزارک ها و افزونه ها اشاره کرد. برای این کار شما می توانید، هزاران قالب و افزونه را از آدرس www.wordpress.org/extend دریافت نموده و استفاده کنید. در فصل های آتی با نحوه ی ساخت، ویرایش و استفاده از هریک آشنا خواهید شد.
سازگاری با موتورهای جست و جو
در کنفرانس WordCamp سانفرانسیسکو، مت کاتز از کارکنان گوگل اعلام کرد که وردپرس بهترین پلت فرم وبلاگ نویسی است که سازگار با موتورهای جست و جو می باشد و به علت این ویژگی، بهترین قدم اولیه برای هر کسب و کار آنلاین است.
برخی سایت های قابل ساخت با وردپرس
  • وبلاگ های شخصی
  • شبکه های وبلاگ نویسی
  • شبکه های اجتماعی
  • دانشگاه ها و مدارس
  • سایت های تجاری
در اینجا به معرفی وردپرس پایان می دهم.
ادامه دارد...
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۱/۲۳

نظرات  (۴)

مرسی خوب بود
درود!
چند سالیه که با DLE کار می کنم! و راجع به ورودپرس هیچ چیزی نمی دونم اگر راجع به تفاوت CMS های دیگه با WP بنویسی ممنون میشم!!
سپاس
همیشه ایرانی باشید
اینجا یه مقایسه ی کوچولو بین سی ام اس ها هست که جالبه
شاید مفید باشه
http://asymptomatic.net/blogbreakdown.htm
ممنون واقعا مطالب کامل بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی